نویسنده: غلامحسین صدری افشار، نسرین حکمی، نسترن حکمی

این کتاب، فرهنگ عمومی زبان فارسی است، نه فرهنگ اختصاصی یا تخصصی. «فرهنگ معاصر فارسی امروز»، تنها فرهنگ فارسی است که متن اصلی آن در ده سال گذشته سه بار ویرایش شده است، یعنی مولفان یکایک مدخل هایی را که طی ده سال کار تمام وقت تالیف کرده بودند، در ده سال بعدی سه بار دیگر بازبینی، حذف، اضافه، تصحیح، تکمیل و بازنویسی کردند.
این فرهنگ دارای تعداد زیادی واژه های جدید و پرکاربرد زبان فارسی مانند هومئوپاتی، دالان هوایی، رانت خواری، هرمنوتیک و ... است که در حال حاضر نظیر آنها را در هیچ فرهنگ فارسی دیگر نمی توان یافت.در تدوین این فرهنگ چنین فرض شده است که شخص فارسی زبان در جریان زندگی روزمره، هنگام تماشای تلویزیون یا فیلم، گوش دادن به رادیو یا سخنرانی، خواندن کتاب یا روزنامه با واژه هایی سر و کار دارد که مایل است معنی و کاربرد آنها را بداند؛ یعنی عمومی ترین واژه های زبان فارسی امروز که در حکم زبان معیار است.
مجموعه این دسته از واژگان فارسی، در این فرهنگ شامل بیش از 28000 مدخل، 6500 ترکیب اسمی، 7500 ترکیب فعلی، 7000 ارجاع و ده ها جدول ارجاعی است، که در مجموع، حدود 50000 واژه رایج فارسی را در بر می گیرد. کلیه مدخل ها، آوانویسی جدید شده اند.

لینک دانلود:

با حجم:31مگابایت